Ann-Sofie Back:s vår

Jag hann aldrig förbi Jus vinter-rea i går, hoppas gå i dag i stället. Stilakuten blickar framåt mot våren så länge med några bilder ur den svenska modedesignern Ann-Sofie Back:s vårkollektion för 2009. Jag tittade på kollektionen i höstas, i Ann-Sofie Backs showroom i Paris. Det var en tidig och solig lördagsmorgon i oktober, och hela Marais (stadsdel i Paris där Ann-Sofie Backs showroom ligger, på Rue du Perche) var helt öde, inte en människa ute på gatorna. Där gick jag sick-sack bland de gamla husen för att hitta fram till den lilla gatustump där showroomet låg. Jag, Marais, solen och snart på väg att se en ny vårkollektion av en av Sveriges enligt mig mest talangfulla designers. Den var lite magisk, den där höstpromenaden.

Ann-Sofie Back fortsätter i vår och precis som i höstas att utforska kändisvärlden (en av referenserna i höstkollektionen var bland annat en bild föreställande Kate Moss i en trasig klänning efter att hon rivit sönder långklänningen från Christian Dior under en fest på Victoria and Albert Museum, London 2007, och sedan gjort om den till en miniklänning som hon dansade i till klockan tre på morgonen). För våren tittar Ann-Sofie Back speciellt på skönhetsoperationer: trasiga discoklänningar där tyget stretchas ut med hjälp av dragsko-snören för att efterlikna en ansiktslyftning, andra plagg har utsmyckats med säkerhetsnålar och spännen vanliga i läkeprocessen efter en ansiktsoperation. Sönderrivna volanger på klänningar kännetecknar en vad Ann-Sofie Back kallar ”misslyckad glamour”. Mitt i allt detta råa kommer de ljusa färgerna: mintgrönt, ljusgult, vitt. Och så massor av svart, så klart. Mest fastnar jag för de fantastiska herr-inspirerade kavajerna…

18-777822

15-775958

27-708211

14-724643

Bilder: Ann-Sofie Backs vårkollektion för 2009.

Lämna en kommentar

Filed under Damkläder

Kommentera

